Hanna är hemma igen

Efter några dagars resande är jag åter i Borlänge och har nu tillgång till dator med internet så att jag kan blogga. Undertiden jag har varit borta så har jag hunnit fått tre mail ifrån pappa och som jag har gjort med de tidigare mailen så bifogar jag även de här så att ni kan läsa vad som händer borta i Kina.

Tisdag 26/7
Igår bar vi del av packninigen till 5150 möh där vi har byggt vårt camp 1. Vi fortsatte sedan upp till 5350 möh (snögränsen) innan vi vände hemåt mot vår base camp på 4400 möh. Peter klarar acklimatiseringen bra. Vi andra har det tuffare. Själv spydde jag igår kväll men känner efter natten mig "fräsch" igen. Idag har vi en vilodag vilket innebär bokläsning, tvätt av kläder och tvagning/rakning.

Torsdag 28/7
"fräsch" igen? Jag är en positivt tänkande person och det är nog en bra egenskap. Att inse att man har fel är också bra att kunna göra;-) Efter en vilodag gick jag och guiden ned till 3750 möh igår och där rehabilitetar jag mig nu. Mår mkt bättre men har fått diare ....it has to get worse before it can be better :-) Hoppas att kunna komma till BC i morgon. Peter och Magnus skall försöka övernatta i C1 kommande natt.

Läser Vårlik och äter Gott & Blandat ;-) Betraktar lokalbefolkningen, dess kameler och motorcyklar. Det senare har samms betydelse som snöskotern har för samerna. Dryck baseras på kokt vatten, det saknas rinnade vatten och den lilla el som finns får man av solceller. Alla har dock mobiltelefoner och man verkar tävla pm vem som har sämst/högst ringsignal.

Och kaffet då? Krister har med en espressobryggare :-) men då tillgången till kaffe är låg så kompletterat jag med koffeintanletter. Inte lika gott...

Söndag 31/7
Efter 2 nätter med rehab återvände jag och Krister under fredagen till BC. Sedan i lördags är vi återförenade med Peter och Magnus som gjort två övernattningar i C1. Alla mår bra !

Det har varit 1 kallt dygn i BC. Vi sitter påbyltade i det gemensamma tältet och längtar efter en bastu. Vi värmer oss med den varma soppan som vi alltid får till förrätt samt te.

I morgon går vi alla uppåt för övernattning i C1 (5150 möh). Sedan fortsätter vi, om vi mår bra. Peter o Magnus går vidare mot C2-C3-toppen medan jag och Krister vänder mot BC igen, efter att först ha gått upp till ca 5700 möh.

Vid bra väder går vi sedan uppåt igen, förutsatt att vi mår bra. Men det blir ca på onsdag.

Det var allt som jag hade en så länge bifogar också en bild som jag fick av pappa när de var på flyplatsen som jag glömt ladda upp. Doc är den lite suddig men bättre än ingenting.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0